Några råd på vägen.

Nu har du fått en chans att reflektera över vad du äter, skapa en medvetenhet om dagsformen och göra bra val i vardagen där allt är tillåtet men kanske inte alltid.

Några bra tips på vägen kan vara att avsätta lite tid för en veckoplanering och planera kosten för kommande veckan. Sätt en påminnelse i mobilen så du kommer ihåg att prioritera planering. Planera in frukost, lunch, middag och mellanmål.

Ett annat tips är att använda inköpslista vilket underlättar, kortar tiden i mataffären eller kanske handla online och hämta matkassen i butik,  Det blir ofta mer ekonomiskt då mindre impulsköp slinker med.

frukt

Ett sista tips är att fokusera på det du tycker går bra. En av de vanligaste anledningarna till att ge upp är att försöka få allt perfekt. Försök istället titta och fokusera på det du har gjort bra. Det viktigaste är att du strävar efter en bättre hälsa, inte perfektion! 

Ha tålamod! Rom byggdes inte på en dag...

Några enkla råd som funkar för dom flesta:

  • Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.

  • Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.

  • Nötter och frön vill vi äta mer av.

  • Välj i första hand fullkorn då du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.

  • Använd gärna växtbaserade matfetter och oljor i matlagning

  • Byt ut feta mejeriprodukter mot magra.

  • Minska på intaget av rött kött, socker, salt och alkohol.

  • Drick mycket vatten. Ha en kanna som du fyller på så blir det enklare att komma ihåg.

  • Hela kroppen fungerar bättre och det är lättare att äta lagom mycket om du äter regelbundet - frukost, lunch och middag samt något mellanmål, gärna frukt.

  • Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.

  • Använd tallriksmodellen. Anpassa den efter din aktivitetsnivå.