Ät rätt fett

Fett är en viktig energikälla för våra kroppar och rätt sorts fett i rätt mängd är avgörande för att vi ska må bra. Fett innehåller dock mycket energi per gram, mer än dubbelt så mycket som kolhydrater och protein, och det är därför lätt att få i sig mer energi än vad man gör av med om man äter mycket fett. Det kan leda till övervikt och fetma.

Fett lagras i fettväven som energireserv och är dessutom värmeisolerande och ger skydd åt inre organ. Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler, tillverka hormoner och för att vi ska kunna ta upp vissa sorters vitaminer. De förser också kroppen med essentiella, d.v.s. livsnödvändiga, fleromättade fettsyror som kroppen inte själv kan tillverka. Därför måste vi få i oss dem via maten.

hälsosam mat

Det finns olika typer av fett: mättat, enkelomättat och fleromättat fett. I svenska matvaror kommer en stor del av fettet från mejeriprodukter såsom ost, mjölk, fil, creme fraiche och smör och det är därför lätt att få i sig för mycket mättat fett och för lite fleromättat fett. De flesta skulle må bra av att minska på det mättade fettet och istället öka på det fleromättade och enkelomättade fettet. Omega-3 och Omega-6 är våra viktigaste fleromättade fetter. Fet fisk (tex. lax och sill), rapsolja, olivolja och nötter är exempel på livsmedel som innehåller fetter som vi behöver äta mer av.

Det är lagom att ungefär en tredjedel av den energi som vi får från maten kommer från fett. Kom då också ihåg att fett innehåller mer energi än kolhydrater och protein. Man kan tänka att man bör få i sig ungefär 70 gram fett om dagen som kvinna och ungefär 90 gram som man.