Välj de bästa kolhydraterna

Kolhydrater är den viktigaste källan till energi och består av stärkelse, kostfiber och olika sockerarter.

Det mesta av kolhydraterna bryts ner i kroppen till sockerarten glukos, som behövs som energi till cellerna. Hjärnan använder glukos som bränsle och behöver ungefär 100 gram glukos om dagen.

hälsosam mat

Kolhydrater tas upp olika snabbt i kroppen. Detta beror på hur de är uppbyggda, om de är tillagade eller inte och vilken form man äter dem i (exempelvis om är det hela korn eller mjöl). Långsamma kolhydrater är de bästa kolhydraterna då de håller blodsockret på en jämn nivå och gör att du är mätt längre. Det minskar också risken för sug efter sötsaker. Kost som påverkar blodsockret mycket snabbt är sådana som innehåller mycket socker som exempelvis läsk, saft, godis, bakverk och vitt bröd. Snabba kolhydrater kommer ut i blodet snabbt, men tar också slut snabbt. Detta leder till att du efter en kort tid måste fylla på med nya kolhydrater. Detta är anledningen till att så kallade snabba kolhydrater kan ge upphov till sötsug.

Det är lagom att 45–60 procent av den energi vi får från maten kommer från kolhydrater. För den som äter 2000 kilokalorier (kcal) om dagen motsvarar det mellan 250 och 300 gram kolhydrater. Av dessa bör högst 50 gram komma från tillsatt socker.