Exempel på hur du skriver din årsvision

Bakgrund: Lisa är en driven kvinna som bor i hus med sin familj. Insjuknade för 7 år sedan i vad man misstänker kan vara ME/CFS och hennes symptom är främst trötthet, nedsatt kognitiv förmåga, svag fysisk ork med mjölksyra och intryckskänslighet. Hon är utbildad undersköterska och har varit fackligt engagerad. Tycker mycket om att bistå andra och hjälpa med deras problem.

Lisa ombeds skriva var hon är om ett år i ”jagform”:

Image by Sumner Mahaffey

ARBETE:

Jag jobbar 25% administrativt inom fackliga frågor och har min arbetstid förlagd hemifrån helt digitalt. Jag är fri att förlägga arbetstiden där min energi tillåter vilket oftast är förmiddagar mellan kl 8-10. Eftersom jag anpassat min arbetsplats hemma med bra och ergonomiskt sittande och med ett bra skrivbord klarar jag dessa två timmar utan att behöva lägga mig ner.

FRITID:

Jag har återupptagit mitt intresse i att läsa böcker och har genom POMODORO-metoden jobbat med att läsa max 20 minuter åt gången för att sedan vila en stund och därefter återuppta 20 minuter till. Det fungerar väldigt bra för mig.

 

PERSONLIG UTVECKLING:

Under Masano rehab perioden förra året kom jag till insikt kring att jag behöver planera in min andningsträning regelbundet och jag har sedan dess regelbundet varje dag lagt in träning i samband med att jag vaknar och att jag går och lägger mig. Det mår jag väldigt bra av och har blivit långt mer avslappnad i kroppen. Jag använder en digital kalender där jag planerar alla mina dagliga aktiviteter med tydlig start och stopp och med förberedelsetid och återhämtning efter. Jag får på så sätt span på att jag inte planerat för många energikrävande saker samma dag utan kan fördela på veckan. Jättebra.

 

HÄLSA/LIVSSTIL:

Min kost är helt glutenfri, sockerfri och jag äter regelbundet enligt schema. För mig har det varit hjälpsamt för att jag har haft en tydlig plan och märkte snabbt resultat av kosten. Har dessutom tappat 10 kg övervikt. Hurra!

 

SOCIALT:

Jag har återupptagit kontakt med en väninna som jag tappade kontakten med under några år. Jag beslutade mig för att kontakta henne och föreslå digitala träffar och efter en stund började vi planera fysiska träffar där jag varit tydlig med hur jag mår och hon accepterar att jag ligger ner när vi ses. Vi talar om gemensamma intressen och det är så härligt att äntligen ha brutit isoleringen.

 

FAMILJ:

Min familj har en god förståelse för mina anpassningsbehov och stöttar mig genom en tydlig struktur vi skapat genom familjekalendern. Där står vem som är ansvarig för vad varje dag i veckan.